Tuesday, January 21, 2014

homemde resepi bayi : Bubur +Ikan salmon bersos putih dan brokoli

What marissa eat ?

Hai semua..Assalamualaikum..

Wah panjangnya lah hai tajuk resepi untuk marissa hari ni. Tapi jangan disangkakan resepi yang panjang namanya, rumit untuk disediakan tau. Tak cuba mana nak tahu senang ke susah yer dak? 

Resepi hari ni inspired daripada blog anabelkarmel. Macam biasa memang selalu tergoda kalau menghunting baby resepi kat sini. hehe. Resepi kali ni kita akan buat gravy untuk dimakan bersama salmon bakar. Kalau sesiapa mommy kat luar sana yang biasa buat mac and cheese ke geratan ke basically sama jer caranya untuk buat sos putih. Janji kat rumah ada stok susu, tepung, cheese, butter dah boleh buat sos putih yang paling basic ni.

Pastu klu kita rasa meal salmon dan sos putih cam terlalu simlpe, bolehlah tambahkan dengan sayur brokoli. hah barulah naik sikit seri sos putih tadi. Saya memang suka sgt campak brokoli dlm makanan ica. Tapi klu terlebih pun kadang-kadang overtaste pahit rasanya nanti takut baby x suke pula. Brokoli antara sayur favorite untuk diperkenalkan kepada setiap bayi. Antara khasiatnya adalah sumber kepada vitamin c dan serat yang baik untuk penghadam. Selain tuh  brokoli ni kaya dengan antioksidan tau. maknanya apa tuh? hah, maknanya mama pun kenelah makan banyak klu nak awek muda. Lagi gelap bunga hijau pada brokoli lagi tinggi jumlah antioksidan. Tips membeli brokoli..hehe

ok lets enjoy cooking. Untuk resepi asal boleh rujuk sini pasai klu ikut versi saya campak-campak carca marba agak-agak aja..

Masa penyediaan : (10 ke 15minit)

Bahan-bahan

  • Ikan salmon
  • susu
  • cheese parmeson dan mozarella
  • sesudu tepung gandum
  • butter / olive oil
  • sayur brokoli
  • bubur (saya masak menggunakan rice cooker)

Bubur ni optional, ble jugak klu nak makan terus macam tuh jek tapi untuk baby ica saya prefer ia dibuat lauk dan makan dengan bubur.

Cara-cara
  1. Ikan salmon dibuang kulit dan dicuci dengan perahan lemon atau air asam jawa boleh jgk. Masukkan dlm aluminium foil n titiskan dengan olive oil dan bakar)
  2. Kukuskan lebih kurag dua bunga brokoli
  3. Untuk kuah putih, masukkan susu dan tepung sambil kacau guna whisker sehingga pekat. Tutup api dan letakkan segala macam cheese yang ada.
  4. Tumbuk ikan dan brokoli, pastu curahkan dengan sos putih tadi. 
Siap untuk ica!


Ala ayunyer lah sidia ni. Nak makan pun sempat posing u ols..hehe


Jemput makan anak-anak mama. 

Wassalam

No comments:

Post a Comment