Wednesday, January 8, 2014

Resepi kek Marmar Pisang moist paling sempoi

Salam semua..

Hmm, semalam tiba-iba teringin sangat nak makan kek.Saya bukan teringin nak makan kek urban macam red velvet ke, rainbow kek ke, Pavlova ke and bla bla..hah, boleh plak teringin nak makan kek paling klasik di dunia aka kek kampung.haha.Terus teringat jiran sebelah rumah lama di suehiro, ibu kepada adam yang memang pandai sangat buat kek marmar resepi turun temurun katanya..Boleh bau wangi tembus sampi rumah kami kalau die baking kek tau..hehe. Biasanya klu kami dah bau asap kek tuh, setengah jam pastu, kompem  ada org ketuk pintu hantar separuh kek tauuuuu .Tp sekarang jangan beranganlah ada kek depan pintu lagi, pembuat kek tegar, ibu adam dah balik mesia for good..jadinya dah takda tempatlah nak mengadu klu teringin nak makan kek kampung..sob sob..

solution?

cari kat kedai? cari kat aeon? cari online?
mana nak jumpenyer huhu..kebiasaanyer mmg x boleh makan ler..ada emulsifier lah..bla bla..

abes tu? 

Baking? kene Baking sendiri? ya ampun saya nih bukanlah pembuat kek tegar..mmg x reti lah nak bakar kek.klu masak2 bleh lah hentam2..Buat kek nak hentam? mmg kek masuk tong sampah lah klu buat hentam2...fuhhh...tarik nafas dalam2 memang xboleh jadi nih..aku kene buat kek klu aku nak makan kat jepun nih!! bertekad dan berazam nak belajar buat kek...;) jeng jeng..Harus saya cuba baking kek kampung as paling basic untuk kek pertamaku sblm saya boleh cuba baking kek terror2 tuh..haha..Jom masuk dapur kita belajar and  try baking kek marble..Kek marble aka kek marmar mesti wajib belang kuning and cklat yertak..sebabkan saya tak nak rasa kosng sangat, bubuh lah pisang yang dah masak ranum sebelum pisang tuh hitam xde org makan, baik lah dibuatkan kek hehe..

Resepi asal saya ambil dari Ros jintanmanis..Saya ada ubah2 sikit sebab ada bahan yang xde, saya gantikan yang lebih kurang sama maksudnya..hahaha..nasiblah..Inilah bahan yang digunakan:



Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula 
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan susu segar ( digantikan dengan susu Naufal )
  • 4 biji pisang  (  kat rumah cuma ada 2 biji sahaja)
  • 1 sk baking powder
  • 1/2 sk bikarbnat soda
  • secubit garam
  • sedikit esen vanila ( tiada dalam gambar) haaha
  • 3 biji telur
  • Sedikit chocalate emulco ( saya gantikan dengan spread  roti choc)
Cara Penyedian ( 20 - 30 minit )
  1. Ayak tepung, Bikarbonat soda, baking powder dan diketepikan
  2. Ambil bekas lain dan pukul telur bersama gula dan esen vanilla sampai kembang
  3. Masukkan pisang, susu dan tepung sedikit demi sedikit dan kacau perlahan-lahan dan siap
  4. Untuk melapis, bahagi dua adunan, adunan pertama campurkan dengan choc dan yang kedua biarkan original
  5. Bakar dalam oven pada suhu 170 deg

Tengok, saya ada assitant chef!!! 
Sibuk nak tlg kacau, katanya abang pandai, abg buat!!
Hamboi seronok sangat yer dpt main masak-masak..Terabur tepung satu rumah..

Yeah!!
 Inilah rupa adunan kek lepas dilapis..

wow berjaya dibelangkan
 Ini pula rupa selepas bakar..Merekah kat atas woot..woot.apasal lah agaknya..haha..kawan saya cakap oven mungkin terlampau panas..okei, jadi kita salahkan oven jeklah sebab rekahan tuh..huhu

fresh from oven..nyiumm
Taraaa, bolehlah di potong nanti bila papa balik dari skool..sebab die merajuk ngan saya punya pasal, kene tunggu bos balik  baru potong..nak pujuk lah sikit kan dengan penat lelah kita..haha..

Siap di potong and ngap..bismillahirahmanirrahim..Menu supper kami..;) 

sedia di makan
Alhamdulillah, kek pertama ku dimakan dengan laju..moist and gebu kata papa ..haha.papa kata  lenkali boleh cuba gantikan choc ngan nutella pula.. 

thnks papa!! jgn merajuk2 lagi..hehe

No comments:

Post a Comment