Wednesday, September 10, 2014

Finally, Abang Naufal is ready for the haircut!! yeah





Assalamualaikum..

Hai semua and kombawa..

Dua minggu lately ni, mama dan papa bizi sangat packing barang-barang untuk bawa balik Malaysia. Pening juga kepala nak fikirkan mana yang nak bawa balik, mana yang nak shipping, mana yang nak buang, mana yang nak juai jugak, mmg xlekang tangan. Ini semua dah jadi rutin overnight overtime mama dan papa bila dua beradik tidur baru dpt berkemas..haha..Bila siang hari pula, klu papa x ke skool, sibuklah uruskan segala mcm hal termasuk shopping apa yang patut utk bawa balik, terhegeh2 nak pi melawat tempat sana sini yang x dijelajahi lagi..haha..bayangkan lah bertapa masa xmenyebelahi kami...huhu..badan mama pula terasa lesu yang amat, mata pula dah mcm panda, pinggang pun feel mcm nak terpatah jek bila bangun tidur, makan dan masak pula ala kadar..huhu.

Tapi..ada tapinya, semangat mama xpernah terpadam nak share sesuatu dalam blog yang x seberapa ini. Lagi menghitung hari nak balik, lagi lah mama nak share macam-macam..huhu.

Alkisah petang tadi, mama dan papa berjaya pujuk abam untuk projek menggunting rambut. Yeehaaa, finally, pada usisa 3 tahun 4 bulan, abang dah ready untuk haircut. No tantrums, No shouting, No crying and No No No hates things..hehe.semuanya direlakan oleh Naufal. Langsung mama x sempat nak apply petua yang mama pernah tulis di sini disebabkan perangai abam yang sgt sugoiii!! hihi

Alhamdulillah, well, apa yang mama boleh kata cuma, bila masa itu tiba, dengan sendirinya anak kita akan sedia untuk menggunting rambut. Kalau nak flashback, dua bulan sebelum ni baru jek  bwk ke kedai sekali ngan ica ptg rmbut, tp end up dengan melalak n menjerit. Memang beraya lah hari tuh ngan rambut panjang tapi dpt cover ngan songkok..hehe.Klu kita paksa pun susah hairdresser nak mengunting..anak pun x happy yer tak..

Berdebar juga masa nak bawak ke kedai sbb tkt kes abam geleng kepala,  xmahu gunting dan nangis kuat-kuat..oh tidak..

Sepanjang dalam kereta, bercerita dengan abam, macam mana org yang baik like adik ica, boleh gunting rambut dengan org lain.. pot pet  pot pet mak jemah panjang-panjang dan janjikan utk reward sesuatu if berjaya gunting rambut..hehe

Dua hari sebelum tuh pula, mama ada juga trial and error menggunting rambut Naufal. Siap ngan props gunting, sikat , kain ngan hair dryer lengkap..haha. Mama tunjukkan pada abang Naufal, mcm mana sebenarnya proses menggunting rambut and apa yang perlu naufal buat..Termasuklah buat-buat sleep/pejam mata..haha

Bia tiba masanya..jeng jeng..

jeng..

jeng..


Abang Naufal dengan rela hati duduk dan sedia untuk diguntingkan rambutnya..Mama paling excited dan bagi semangat mcm cheer leaders kat tepi tuh..gambare abam!! you can do it ..

Padahal, abam relax jek, macam xde ape pun berlaku..(Pelik juga dlm hati ni, apehal drastik sungguh perubahan die)


Sesekali mama tergelak tgk gelagat abam..punye lah geli gelaman bila org tuh tala hair sryer kat tengkok abam..haha


Baik kan wajah abanm ;)


Yeah, now u have done ;) Mama Finishhhhhh..yeahh..abam nak ball!! terus itu yg pertama disebutnye..kikiki..

Iye sayang nanti kita main ball banyak-banyakkk sgt..

hemsem x saya? 

Alhamdulillah, selesai projek menggunting rambut. Macam x percaya naufal boleh sit like a super star dan bertahan dlm 15 minit tau.. Maama rasa petua bercerita dan amali cara menggunting rambut mcm berkesan jek..hehe..sifat bertahan dan concentrate pula mama yakin die adapt sejak masuk kelas kumon..hehe..whateverlah kan...you have grown so much son !! I'am proud mama (walaupun ada jek baby jepun kat sebelah naufal lagi kecik kot..rilex jek).

Sporting habis abang siap posing tau ;P 



 Wallahualam.

No comments:

Post a Comment