Saturday, September 26, 2015

Yang mana best, Sewa Hotel or Guest House di Jepun/Osaka ?


Minasan...Konichiwa (<*_*>)..

Assalamualaikum u olls..

When u travel to Jepun/Osaka  where do you wish to stay?

The common way to stay in Osaka ialah di hotel. Based on info yang mama dapat dari group srikandi-srikandi  yang menetap lama di Jepun, suggestion hotel to stay di Osaka ialah di Mystays hotel . Sebab utama  pemilihan hotel ini adalah kerana mereka menawarkan bilik berkonsepkan appartment which is ada dapur dengan harga mampu milik. Bagi mereke yang berkeluarga  mungkin ini adalah salah satu ciri-ciri yang anda cari. Selain itu, ada juga hotel-hotel lain yang quiet famous dengan bajet yang sederhana seperti Best Western Hotel, Toyoko Hotel dan banyak lagi.Ada juga info yang mama  dapat, terdapat hotel yang menawarkan diskaun sehingga 20% pada hujung minggu which is via versa dengan di Malaysia. Anda juga perlu survey betul-betul harga hotel kerana kebanyakkan hotel di Jepun akan mengambil kira bilangan kepala/per person. Sejujurnya hotel di Jepun boleh tahan mahal  harganya..Apa  pun anda perlu booking hotel atleast sebulan awal kalau anda mahu ke Osaka/Tokyo dan tidak mahu  kecewa di kemudian hari. hehehe..

Option yang kedua ialah, anda  boleh terus mencari  guest house/homestay di bandar Osaka menerusi Website Airbnb. Klu di Jepun ini Airbnb bukan lah perkara baru, ia sangat  famous ;)

Jika anda sign up pada link yang saya pautkan di sini, anda akan dapat kupon usd20 (lebih kurang 2500yen) dan boleh terus menggunakannya untuk tempahan pertama kali. 

Siapa pernah dengar Airbnb? angkat tangan..hehe

Jujurnya, inilah pertama kali mama dengar pasal homestay di Jepun walhal hampir tiga tahun saya menetap di sini dan beberapa kali ke keluar negara..huhu..Bukan apa dulu rumah kami jadi homestay bumiputera kalau sedara mara dan ahli keluarga berkunjung ke Tokyo..hehehe..Sebab itulah mungkin mama tak pernah ambil tahu pasal homestay lain di Jepun.hahahaa

Airbnb ni sebenarnya adalah medium like agoda, booking.com. Bezanya, Airbnb ini fokus pada travelers yang ingin mencri guest house ( Kalau di Malaysia kita panggil Homestay) sama ada share room, private room or anda boleh sewa entire room. Airbnb is like medium untuk owner dan guest berhubung antara satu sama lain. Anda boleh tnya sebanyak mana soalan direct pada owner dan jika owner bersetuju, die akan request anda untuk buat reservation and bayaran di buat pada airbnb, Bagi anda yang mencari hotel bajet or capsul hotel di Jepun, anda juga mungkin berminat untuk stay di guesthouse dalam kumpulan.

Mama memang teruja sangat dengan guest house yang di listkan di Osaka ini. Kebanyakkan rumah semua lawa-lawo dan comel-comel dengan review yang sangat mantap oleh guest-guest yang pernah menginap di rumah mereke. Mama suka sangat dengan konsep appartment sebab dengan harag yang berpatutan, semua ada, katil, washlet(tandas with air), mesin basuh, microwave, dapur boleh masak-masak (kuali kalau risau, beli jek baru sbb xmahal, pinggan mangkuk semua boleh cari kat daiso or seven eleven), portable wi-fi itu yang paling penting klu berjalan, Ruang pun boleh tahan besar untuk anda sembahyang dan anak-anak bermain compare dengan saiz hotel ..Seronok kan..

Jom kita zazzzzzz dream list di Osaka. List ni mama cari untuk rent entire room..

1. Cun kan? Apprtment berhampiran Dotobori. Boleh accomodate sehingga 3 orang dewasa dengan 6000 yen? berbaloi kan. Ingat harga belum net, ada charge pembersihan dan berbeza ikut owner. Try lah negotiate klu anda stay lama..



2. Comel sangat..Kawai kawai kawai..hehe


3. Bujang-bujang okei lah..


4. Pink lagi..Price ni agak mahal..


Amacam teruja tak, cantik kan? Biar gamarlah berbicara kenapa mama prefer apartment konsep di Airbnb compared to hotel..

Apapun, klu anda  nak cari yang terbaik dan affordable, macam biasa kene booking awal. Hotel and guest house is queit demanding in Tousirst spot please booking at least sebulan awal..klu x memang akan kecewa.

Sebelum tuh, tips terakhir dari mama, selalu refer google maps, train maps dan hyperdia untuk cari lokasi yang diingini..Always maake it easy and try fahamkan maps. Anda xperlu risau nak cari exactly apartment located betu-betul sblh Universal Stduio or whatsoever..haha...train is very convenience transportation.Jika anda stay di.luar dari JR loop osaka pun should be no problem..Still ada subway connection..Personally for mama, mama prefer cari area shin Osaka maybe sebab central from kansai airport and easy nak ke kobe or nara..Just my two cents...



Last but not least  mama Vote for  homestay  di Osaka  ;) yeah!!!! Jangan lupa guna pautan yang mama kongsikan di atas kalau nak dapat diskaun USD20 = 3000yen.

Ok habis berangan..

Till we meet again..

Bye bye..

Wassalam,

With love,
Mama Ica dan Abam

No comments:

Post a Comment